fredag 21 augusti 2009

Slumdog Millionaire

Film är bäst på bio. Ingen tvekan. Men om man gillar film så mycket som jag och maken gör, har man inte råd att springa på bio flera gånger i veckan. Vi ser nämligen på film nästan varje kväll. Med andra ord har det blivit några genom åren, så jag tänkte börja dela med mig av godbitarna så ni vet vad ni ska hyra eller vad ni ska välja i biokassan. Allt för att göra livet så mycket lättare för er.



Igår hyrde vi den indiske 8-faldigt Oscarsbelönade filmen Slumdog Millionaire. En vacker, gripande, tragisk och tänkvärd film som jag absolut tycker att ni ska se. När en film vinner så många Oscars statyetter brukar jag bli tveksam, för då brukar de vara lite ..."udda" i mitt tycke. Men den här filmen tar man till sitt hjärta. Åtminstone gjorde jag det. Delvis kanske för att min man är adopterad från Bombay (Mumbai) och jag får mig en tankeställare om hur hans liv kunde ha sett ut om han stannat kvar i Indien.


Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Bombays slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska tv-versionen av"Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, ska veta de rätta svaren. Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och går igenom fråga för fråga föratt förklara hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna tillsammans med sin bror, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat. I varje del av hans berättelse finns nyckeln till svaret på frågan han besvarat.

Trevlig filmstund!

~Annica~

1 kommentar:

  1. Den filmen vill jag absolut se någon gång, tack för tipset! /Jenny

    SvaraRadera