söndag 30 augusti 2009

Stora Holms Säteri

Har du vägarna förbi Hisingen utanför Göteborg nån gång och är sugen på att mysa och fynda, då ska du åka till Stora Holms Säteri - en idyll från 1670-talet.
Till vänster på bilden finns en jättefin inredningsbutik.

På gården rymms en outletbutik av det välkända företaget Nyblom & Kollén.


Här kan man göra riktigt bra fynd av dukar, grytlappar,
kuddfodral, mattor, kökshanddukar, tyger mm.





På gården finns det ett flertal verksamheter och det är populärt med bröllopsfester här.
Varje år anordnas en julmarknad och då öppnar de upp i alla bodarna och säljer bl a vörtbröd och andra juligheter. I den röda längan kan man köpa fika som man tar med sig ut eller till det vackra uterummet nedan.






Observera den öppna spisen! Det är speciellt mysigt
att sitta här på vintern och höra hur det sprakar.


Det är så vackra byggnader på gården så man blir helt sjuk.
Det räcker för mig att bara titta på grinden så går jag igång på alla cylindrar.


Vad säger ni om den här sockersöta lekstugan med miniflaggstång?
Det är som att komma till Bullerbyn eller nåt.
Här finns även ett stall med islandshästar. På julmarknaden
kan man få ta sig en liten tur med någon av dem.
Gå in på Stora Holms Säteri´s hemsida för att läsa mer om dem,
öppettider och vägbeskrivning. Du kommer inte att bli besviken.
~Annica~

3 kommentarer:

  1. Vilket mysigt ställe! Jag kan tänka mig att det finns många fina saker i butiken =)))

    Ha det gott!

    Kram A-M

    SvaraRadera
  2. Hej vännen, har varit in och läst lite hos dig. Inte så ofta jag hinner det nu för tiden, men nu har jag inga längre resor planerade på ett tag i alla fall, skönt.
    En msn-dejt nån kväll?
    Hoppas allt är bra med dig/er!
    Kraaaamar//Hanna

    SvaraRadera
  3. vad kul att ni tkr att det är så fint !
    själv bor ja i det stora vita huset.
    det är inte bara islandshästar längre , min ponny stor där nu också :)

    //Hedda Kollén.

    SvaraRadera